Jak przebiega proces pozycjonowania sklepu internetowego?
Sklepy internetowe podobnie jak inne strony www powinny być promowane w Internecie, aby mogły dotrzeć do potencjalnych klientów. Może to być przykładowo pozycjonowanie, dzięki któremu w naturalny sposób stopniowo zwiększamy widoczność strony w wyszukiwarce. Sektor e-commerce jednak rządzi się swoimi prawami, więc pozycjonując sklep online, trzeba zadbać o wiele ważnych kwestii.
Najpierw audyt SEO
Przed rozpoczęciem pozycjonowania, tak jak w każdym innym kanale marketingowym trzeba najpierw przebadać grunt. Aby odpowiednio ułożyć strategię i indywidualnie dopasować ją do sklepu internetowego trzeba najpierw sporządzić szczegółowy audyt SEO. Jest to lista rekomendacji zmian do wdrożenia w ramach optymalizacji SEO strony oraz innych działań, które warto wprowadzić w ramach pozycjonowania. Następnie pozycjoner może ustalić strategię, czyli plan działania. Oczywiście plan ten w trakcie może być modyfikowany i dostosowywany do bieżących efektów, nie należy się, więc sztywno go trzymać, a wręcz przeciwnie – być elastycznym.
Optymalizacja sklepu internetowego
Sklep internetowy zazwyczaj jest znacznie bardziej obszerny od standardowej strony internetowej, wymaga też, więc o wiele bardziej starannego podejścia do tematu optymalizacji. Przede wszystkim trzeba zadbać tu o prawidłową hierarchię kategorii i podkategorii, tak, by były one czytelne zarówno dla użytkownika, jak i algorytmów wyszukiwarki. Następną kwestią jest unikalna treść. Może to być dość problematyczne, zwłaszcza w sklepie, w którym mamy tysiące produktów, w którym mimo tego musimy zadbać o to, by opisy produktów nie były zduplikowane, gdyż negatywnie to wpłynie na proces pozycjonowania. Pozostają również takie kwestie jak oczywiście meta znaczniki (tytuły i opisy) zawierające frazy kluczowe, przyjazne adresy URL, prowadzenie bloga na stronie.
W pozycjonowaniu sklepu internetowego podobnie jak w przypadku innych stron ważne jest pozyskanie ruchu organicznego, jednak najważniejszy jest tu efekt końcowy, czyli sprzedaż. Oczywiście samo pozycjonowanie nie wystarczy, żeby przekonać klienta do skorzystania z oferty, lecz można również skupić się na kilku elementach poprawy poziomu User Experience na stronie, które mogą go przekonać do zakupu.