Co to jest factoring i czemu polecamy z niego korzystać?
Co zrobić, jeżeli kontrahent nie wywiązuje się z umowy i nie płaci na czas za wykonaną usługę bądź dostarczony produkt? Najprzyzwoiciej próbować załatwić z nim sprawę oferując, np. rozłożenie zwrócenia należności na raty – gdy to nie zadziała, dobrym rozwiązaniem jest factoring, czyli sprzedanie faktury dla podmiotu specjalizującego się w tego typu windykacyjnych usługach.
Factoring czyli sprzedaż faktur
Niejednokrotnie w firmach zdarzają się drobne kryzysy finansowe, wobec tego wyciągnięcie do nich ręki na pewno opłaci się na powierzchni niedługiego czasu. Gdy jednak kontrahent nie chce zwrócić pieniędzy – sprzedaż będzie najskuteczniejszym rozwiązaniem problemu. Będzie to tzw. factoring, która polega na sprzedaży nieprzeterminowanej faktury. Jeśli komplikacje są następstwem przejściowych problemów, należność najprawdopodobniej będzie spłacona.
Jeśli płatnik jest pod tym względem bardzo oporny oraz nie wykazuje całkiem żadnych chęci odnośnie spłaty zobowiązania, w owym czasie trzeba zastosować windykację sądową. Założenie sprawy o spłatę długu zamyka się narzuceniem na dłużnika obowiązku spłaty. Jeśli w dalszym ciągu uchyla się on od wypłacenia zaległych pieniędzy czeka go egzekucja komornicza. Przedsiębiorstwa factoringowe prowadzą działania zmierzające do uniknięcia takiej sytuacji która jest skrajnością.
Kiedy factoring już nie wystarczy potrzebna windykacja
Będzie to windykacja – dotyczy to również factoringu, przy czym taką windykację prowadzi już jednostka, która zakupiła nieprzeterminowany dług. W zależności od rodzaju działalności, jaką prowadzi dłużnik dobierane są przeróżne narzędzia oddziaływanie, jakie zapewnia factoring. Część z nich sprzedający ma prawo z powodzeniem samodzielnie zastosować. Mowa tu o wezwaniu do zapłaty.
Na początku wystarczy pisemne ponaglenie spłaty faktury. Takie wezwanie powinno zawierać informacje o zastosowaniu kroków prawnych w wypadku nie spłacenia należności w terminie. Wolno także kontaktować się z kontrahentem telefonicznie. Niemniej jednak tu jest problem z notowaniem rozmowy.
W ten sposób nawet, jeżeli dłużnik przyjmie informacje, ma prawo w jakiejkolwiek chwili się tego wyprzeć. Tę odmianę na ogół wykorzystują firmy windykacyjne, jakie dla bezpieczeństwa nagrywają takie rozmowy. Gdy jakkolwiek firma pragnie ustrzec się takich kłopotów to factoring jest najlepszym pomysłem.